Психомоторний розвиток дітей 1-го року життя
1 міс
Хаотичні рухи ручками і ніжками, пальчики стиснуті в кулачки, ручки і ніжки повністю не випрямляються. До кінця місяця самостійно недовго тримає голівку, фіксує погляд на обличчі дорослого або яскравій плямі, прислухається до розмови, видає поодинокі голосні звуки.
2 міс
Добре утримує голівку в вертикальному положенні і трохи тримає її, лежачи на животику. Спирається на передпліччя, кулачки стиснуті, може вільно розвести в сторони ручки і ніжки. Стежить за обличчям дорослого, за іграшкою при її русі в обидві сторони, починає повертати голівку в бік звуку. Перші посмішки!
3 міс
Добре тримає голову, спирається на передпліччя, починає повертатися на бік і підводити своє тіло. Добре стежить за рухомою іграшкою, намагається розширити зону свого огляду, при цьому лежить в незручних позах, часто — закинувши голову назад. Подовгу утримує іграшку, виймає пустушку з рота і намагається взяти її в рот. Перші спроби засміятися, починає гулити, використовуючи приголосні звуки.
4 міс
Впевнено тримає голову. Лежить на животі, випрямляє руки, спираючись на кисті рук. Тягнеться до предметів, бере їх, підводить голову, лежачи на спині, при підтягуванні сідає і випрямляє спинку. Намагається перевернутися зі спини на живіт. Розглядає свої ручки, іграшки. Сміється в голос, добре гулить, використовує багато складів.
5 міс
Впевнено перевертається зі спини на живіт, починає повзати на животі. З положення лежачи при підтягуванні за руки відразу схоплюється на ніжки. Більш впевнено сидить. Починає цікавитися своїми ніжками — розглядає їх, підтягує стопи руками, тягне їх до рота. Трясе іграшки і слухає, як вони гримлять, уважно реагує на різні інтонації.
6 міс
Самостійно, без підтримки сидить, вже може при цьому не спиратися на ручки, але сам поки може і не сідати. Перекладає іграшки з руки в руку. Намагається встати на карачки з положення лежачи на животику. Починає вимовляти деякі склади.
7 міс
Добре і впевнено сидить, намагається повзати, добре стоїть (з підтримкою), намагається переступати з ноги на ногу. Б’є іграшки одну об другу, викидає їх з ліжка, любить пошарудіти папером.
8 міс
Намагається самостійно сісти, встає з підтримкою в ліжечку або манежі. Пробує ходити. Починає розуміти перші ігри («ладушки», «хованки»). Перші спроби копіювати дорослих. По-різному реагує на зміну обстановки і інтонацій, на нових людей, відрізняє знайомі обличчя від незнайомих. Шукає поглядом предмет, коли питають про нього. Перші, найпростіші успіхи в грі з пірамідкою.
9 міс
При опорі на стілець або стіну самостійно встає з підлоги, намагається ходити, тримаючись за опору двома руками, добре повзає на четвереньках, сідає з будь-якого становища. Починає перебирати і розглядати більш дрібні іграшки, натискати на кнопки. Виконує прості прохання — помахати ручкою, пограти в «ладушки»
10 міс
Правильно (двома пальцями) перегортає сторінки книжки, намагається розглядати картинки, любить демонструвати свої вміння… і отримати похвалу.
11 міс
Добре встає, повзає, сідає, ходить з підтримкою, орієнтується в просторі. Знаходить улюблені предмети. Показує свої ручки, ніжки і т. д. Вимовляє перші слова, гулить і лепече з різними інтонаціями.
12 міс
Намагається самостійно, без опори стояти, деякі діти починають ходити. Без опори присідає і випрямляється. Нахиляється за іграшками, подає іграшки, якщо його просять. Може відкривати і закривати двері. Дає назви предметам, любить, коли з ним грають. Любить похвалу і готовий вчитися всьому.